Na koniec każdego roku przedsiębiorcy mają obowiązek wykonania remanentu. Jest to czynność która w pierwszym etapie dotyczy określenia (faktycznego policzenia) ilości towarów posiadanych przez firmę, a w drugim etapie uzgodnienie tego stanu z ilościami wynikającymi z dokumentów księgowych i magazynowych oraz ze stanami w komputerowymi w programach handlowo-magazynowym. Jeżeli w trakcie remanentu okaże się, że ilości są niezgodne, należy skorygować dokumenty na podstawie odpowiednich przepisów prawa, bądź też procedur wewnętrznych w firmie.
Remanent bierze się go pod uwagę przy obliczaniu dochodu. Źle przygotowany remanent oznacza błędy w wyliczeniu dochodu a więc również błędny w deklaracji PIT.
Co spisać podczas remanentu?
- towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży,
- materiały podstawowe potrzebne w procesie produkcji lub świadczeniu usług
- materiały pomocnicze, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą,
- wyroby gotowe to wyroby własnej produkcji, oraz wyroby w trakcie produkcji,
- braki, towary, które częściowo utraciły swoją wartość,
- odpady, które utraciły swoja wartość.
Jakie dane powinien zawierać remanent?
– imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy);
– datę sporządzenia remanentu,
– numer kolejny pozycji remanentu,
– szczegółowy opis towaru lub innych składników spisywanego majątku,
– jednostkę miary,
– ilość,
– cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
– wartość,
– łączną wartość remanentu,
– klauzulę zakończenia spisu: „Spis zakończono na pozycji…” (nr pozycji wyszczególnienia – rodzajów towarów objętych spisem),
– podpisy osób sporządzających spis,
– podpis właściciela.
Na koniec każdego roku przedsiębiorcy prowadzący podatkowe księgi przychodów i rozchodów mają obowiązek wykonania remanentu. Jest to czynność która w pierwszym etapie dotyczy określenia (faktycznego policzenia) ilości towarów posiadanych przez firmę, a w drugim etapie uzgodnienie tego stanu z ilościami wynikającymi z dokumentów księgowych i magazynowych oraz ze stanami w komputerowymi w programach handlowo-magazynowym. Jeżeli w trakcie remanentu okaże się, że ilości są niezgodne, należy skorygować dokumenty na podstawie odpowiednich przepisów prawa, bądź też procedur wewnętrznych w firmie.
Remanent bierze się go pod uwagę przy obliczaniu dochodu. Źle przygotowany remanent oznacza błędy w wyliczeniu dochodu a więc również błędny w deklaracji PIT.
Co spisać podczas remanentu?
- towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży,
- materiały podstawowe potrzebne w procesie produkcji lub świadczeniu usług
- materiały pomocnicze, które są zużywane w związku z działalnością gospodarczą,
- wyroby gotowe to wyroby własnej produkcji, oraz wyroby w trakcie produkcji,
- braki, towary, które częściowo utraciły swoją wartość,
- odpady, które utraciły swoja wartość.
Jakie dane powinien zawierać remanent?
imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy);
– datę sporządzenia remanentu,
– numer kolejny pozycji remanentu,
– szczegółowy opis towaru lub innych składników spisywanego majątku,
– jednostkę miary,
– ilość,
– cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
– wartość,
– łączną wartość remanentu,
– klauzulę zakończenia spisu: „Spis zakończono na pozycji…” (nr pozycji wyszczególnienia – rodzajów towarów objętych spisem),
– podpisy osób sporządzających spis,
– podpis właściciela.
Aby uzyskać pomoc w sporządzeniu a potem dokonaniu wyceny i księgowania remanentu do rozliczenia rocznego podatku prosimy o zapoznanie się z ofertą naszej kancelarii w zakresie prowadzenia księgowości i o kontakt.