Porady podatkowo prawne dla Twojej firmy

Czy Jednolity Plik Kontrolny już dla wszystkich podatników?

Czy Jednolity Plik Kontrolny już dla wszystkich podatników?

JPK_VAT Jednolity Plik Kontrolny, który obowiązuje już duże i średnie przedsiębiorstwa, od stycznia 2018 będzie obowiązywał także mikro przedsiębiorców, czyli wszystkie osoby, które prowadzą działalność gospodarczą i są płatnikami VAT. Nie zwalnia to jednak od przystępowania do rozliczeń z urzędem w formie elektronicznej pozostałych mikroprzedsiębiorców. Obowiązek wysyłania JPK_VAT wchodzi od stycznia 2018, ale za pół roku urzędy będą mogły na żądanie wymagać także od mikroprzedsiębiorców, przekazania innych dokumentów rejestracji czynności księgowych w formie elektronicznej. JPK_VAT zawiera dane, które do tej pory ewidencjonowane były w rejestrze zakupów i sprzedaży. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej. Dane są pobierane bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa.

JPK_VAT posiada określony układ i format (schemat xml), który ułatwia urzędom jego przetwarzanie.

Podatnik który nie korzysta z oprogramowania księgowego z możliwością generowania plików w formacie XML, w celu przygotowania własnego pliku może pobrać plik JPK_VAT.CSV, udostępniony przez Ministerstwo Finansów i wypełnić ręcznie według własnych potrzeb w dowolnym arkuszu kalkulacyjnym. Tak wypełniony plik musi dokładnie zgadzać się z księgowaniami w Książce Przychodów i Rozchodów. Po przekształceniu pliku Exel w XML plik można wysłać ze specjalnie w tym celu pobranej z MF bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0.

Dla przedsiębiorców nie korzystających z pomocy biur podatkowych i nie prowadzących księgowości elektronicznie ręczne wykonywanie księgowań zabierze dużo czasu i może rodzić pomyłki. Przechodzimy coraz szybciej na księgowanie wyłącznie elektroniczne.

Wysyłany JPK_VAT musi być wiarygodnie podpisany. Można go podpisać w aplikacji Klient JPK 2.0 kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub przy użyciu profilu zaufanego e-PUAP (eGo). Jeśli przedsiębiorca nie posiada podpisu elektronicznego (który jest płatny) lub profilu zaufanego, (który jest bezpłatny), nie będzie mógł wysłać JPK_VAT.

Wysyłka pliku JPK_VAT w czyimś imieniu wymaga uprzedniego złożenia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).

Dowodem potwierdzenia prawidłowego wysłania pliku JPK_VAT jest uzyskanie dla wysłanego pliku statusu 200 „Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO” (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).

W celu pobrania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla poprawnie wysłanego JPK_VAT można skorzystać z funkcjonalności aplikacji Klient JPK 2.0 (kafel „Historia”) lub aktywnego formularza UPO_JPK.pdf.

Termin wysyłania pliku JPK_VAT to 25 dzień następnego miesiąca. Oznacza to, że podatnicy rozliczający się kwartalnie, choć mogą nadal rozliczać się kwartalnie, to pliki JPK_VAT muszą przesyłać co miesiąc.

W JPK_VAT umieszczone muszą być wszystkie faktury jedna po drugiej.

W przypadku faktur wystawionych do sprzedaży paragonowej dla podatników VAT należy wykazać fakturę w JPK_VAT. Jeżeli faktura jest wystawiona na podatnika VAT po zaksięgowaniu sprzedaży paragonowej, należy wyksięgować zafakturowaną wartość ze sprzedaży paragonowej i wykazać sprzedaż na podstawie faktury.

W przypadku wystawienia faktury po wysłaniu JPK_VAT za dany okres należy przesłać skorygowany plik ze wykazaną fakturą.

Nie trzeba dokonywać zmian w zapisach ewidencji VAT, w sytuacji wystawienia faktury do sprzedaży paragonowej dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Taka sprzedaż może być udokumentowana wyłącznie paragonami i wpisana zbiorczo – wówczas w poszczególnych pozycjach obowiązkowych należy wpisać „sprzedaż paragonowa”.

JPK_VAT oparty jest na dotychczas prowadzonych księgowaniach, chociaż z powodu tworzenia nowych elektronicznych dokumentów może wydawać się niezrozumiały. Zapraszamy do naszej Kancelarii przedsiębiorców, którzy do tej pory prowadzili swoją księgowość bez pomocy biura rachunkowego a teraz nie chcą tracić czasu na wykonywanie pracy, która w biurze rachunkowym można zautomatyzować.

Ta witryna ukrywa pliki cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na użycie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close