Porady podatkowo prawne dla Twojej firmy

Przedsiębiorca na umowie zlecenie – składki ZUS

Przedsiębiorca na umowie zlecenie – składki ZUS

Często się zdarza, że mikroprzedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą wykonuje jakieś prace na umowę zlecenie dla innego podmiotu gospodarczego.

W takiej sytuacji uzyskuje on równolegle przychody z umowy zlecenia i z działalności gospodarczej. Dochodzi do zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych, bo będąc przedsiębiorcą mamy obowiązek opłacania składek ZUS a po podpisaniu umowy zlecenia, pojawia się drugi zarobek, który również podlega ozusowaniu.

W takiej sytuacji składki obowiązków na ubezpieczenia społeczne zapłacimy tylko z jednego źródła.

Inaczej składkę ZUS zapłacą przedsiębiorcy opłacający pełny (minimalny) ZUS od 2443 zł (tj. od 60% aktualnego minimalnego przeciętnego prognozowanego miesięcznego wynagrodzenia za pracę) i inaczej zapłacą przedsiębiorcy opłacający ZUS na preferencyjnych warunkach jako rozpoczynający działalność, czyli 555 zł (tj. od 30% aktualnego minimalnego wynagrodzenia).

Składka zdrowotna pozostaje poza kalkulacjami.

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorca korzysta z preferencyjnych warunków obliczania podstawy wymiaru naliczania składek społecznych oraz od tego, jakiej wysokości zarobki generuje jego biznes i umowa zlecenie, od każdego zarobku musi co miesiąc opłacać składkę na ubezpieczenia zdrowotne. Podstawą jej wyliczenia jest obecnie: przy wynagrodzeniu z działalności – 3210,60 zł,

a przy umowie zlecenie – kwota brutto zapisana w umowie.

Składki na ubezpieczenie społeczne

Jeżeli ze zlecenia przedsiębiorca otrzyma co najmniej 2443 zł, ma prawo zmienić tytuł do obowiązkowego ubezpieczenia i poddać pod nie zlecenie w miejsce działalności. W przypadku zamiany tytułu ubezpieczenia z jednej strony składki na ubezpieczenie społeczne będą wyższe. Z drugiej zaś, nie można zapominać o tym, że będą współfinansowane ze zleceniodawcą, co może pozwolić przedsiębiorcy-zleceniobiorcy zaoszczędzić nieco na ZUS-ie.

Przy „małym” ZUS-e odnośnikiem płaca minimalna

Przedsiębiorca z prawem do ulgowych składek z działalności gospodarczej, który wykonuje prace na umowę zlecenia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu z działalności, a emerytalnemu i rentowym zarówno z działalności jak i ze zlecenia do wysokości płacy minimalnej.

Art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych mówi o sumowaniu podstaw wymiaru składek – kwoty 555 zł (z działalności) i wartości brutto wynagrodzenia ze zlecenia. Jeśli ta suma osiągnie 1850 zł, tj. aktualną kwotę minimalnego wynagrodzenia, przedsiębiorca będzie opłacał ZUS wyłącznie z działalności. Jeśli przedsiębiorca zadeklaruje wyższą podstawę składek ZUS niż minimalna płaca, to zapłaci od tej kwoty tylko z działalności gospodarczej a ze zlecenia już nie.

Ta witryna ukrywa pliki cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na użycie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close