Porady podatkowo prawne dla Twojej firmy

Jak rozliczyć kredyt w KPiR

Jak rozliczyć kredyt w KPiR

Kredyty zaciągane przez przedsiębiorców przeznaczane są na różne cele firmowe, od kosztów bieżących firmy po inwestycje mające przynieść zyski większe niż koszty kredytu.

Oczywiste wydaje się, że w jakiś sposób należy to ująć w Księdze Przychodów i Rozchodów. Zasadniczo, jeśli firma zaciąga kredyt, to nie stanowi on przychodu firmy. Nie skutkuje więc powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dochodowym ani obrotowym. W konsekwencji spłacanych rat kredytu przedsiębiorca nie może zaliczyć w koszty działalności, ponieważ bezpośrednio w koszty firmy są zaliczane wszystkie wydatki związane z działalnością gospodarczą, które są finansowane przez ten kredyt.

Co w kredycie firmowym stanowi koszt działalności ?

Rzeczywistym kosztem kredytu, który przedsiębiorca może ująć w kosztach działalności i zmniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest m.in.:

– odsetki kredytu spłacane w każdej racie kredytu,

– koszt zawarcia umowy kredytowej,

– koszt obsługi kredytu,

– koszt ubezpieczenia kredytu.

Wszystkie koszty wynikające z zaciągnięcia kredytu firmowego powinny być zaksięgowane w Księdze Przychodów i Rozchodów, jako koszty podatkowe.

Moment zaksięgowania może nastąpić każdorazowo dopiero po opłaceniu opisanych wyżej kosztów z datą poniesienia wydatku.

Po dokładniejsze informacje zapraszamy do naszego Biura Rachunkowego na Bielanach.

Ta witryna ukrywa pliki cookies. Korzystając ze strony zgadzasz się na użycie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close